dmychu napisał:
Dobrze by było również opisywać ścieżkę, która doprowadziła do skutecznego pozyskania środków unijnych - a więc udostępnienie publicznie wzorów dokumentów, porad praktycznych itd. Po to, aby ludzie wielokrotnie nie odkrywali ciągle tego samego koła.
Nie jestem specjalistą, funduszami zajmowałem się, że tak powiem biernie. Niemniej jednak napiszę kilka słów, choć trzeba wyraźnie zaznaczyć iż jest to temat obszernych pozycji książkowych!
A więc,
Finansowanie zewnętrzne, czy też pozyskiwanie środków (zwłaszcza z UE) to zagadnienie nieco skomplikowane, aczkolwiek jak najbardziej możliwe, dodam, że dla wszystkich. Jedyny warunek to podmiotowość prawna. Po środki mogą wystąpić przedstawiciele trzech sektorów (publiczny, prywatny, organizacje pozarządowe). Ale po kolei. Fundusze strukturalne to ogólnie mówiąc narzędzia realizacji polityki regionalnej UE. Po 1.V.04 państwo polskie wypracowało swoisty system absorpcji funduszy. Jego fundamentem są następujące instytucje: zarządzające, płatnicze, pośredniczące, wdrażające oraz jednostki kontrolujące. Kluczową pozycje w systemie zajmują beneficjenci. Ustawodawca rozróżnił 3 grupy tudzież rodzaje benef. 1 wspomniane już instytucje wdrażające, 2 projektodawcy, 3 ostateczni odbiorcy czyli grupy docelowe. Analizując proces absorpcji można posłużyć się trzyetapowym, uproszczonym modelem. 1 wnioskowanie o dofinansowanie, 2 podpisanie umów o dofinansowanie projektu, 3 refundacja poniesionych wydatków. Każdy beneficjent, którego wniosek uzyskał pozytywną ocenę podpisuje umowę z właściwą instytucją wdrażającą. Umowa ta określa obowiązki benef. do których należą m.in. osiąganie zamierzonych celów, realizacja projektu zgodnie z zaakceptowanym harmonogramem, dostarczanie sprawozdań czy informowanie o zmianach. Swoistym drogowskazem dla wydatkowania wspólnotowych pieniędzy jest obecnie dokument planistyczny zwany Narodowe Strategiczne Ramy Odniesienia 2007-13. Dokument wprowadza tzw. programy operacyjne ogólnopolskie oraz 16 programów regionalnych. Więcej o programach na
www.funduszestrukturalne.gov.pl/;
Tyle teorii. W praktyce projektodawca musi zdiagnozować problem który następnie będzie chciał rozwiązać. Projekt musi uzyskać aprobatę instytucji wdrażającej. Wytyczne dla projektodawców znajdują się w uszczegółowieniach programów operacyjnych. Można je znaleźć na stronach instytucji wdrażających oraz na licznych portalach tematycznych. W przypadku programów o których pisałem powyżej instytucjami wdrażania są Ministerstwo Rolnictwa oraz Zachodniopomorski Urząd Marszałkowski. W praktyce sporo dodatkowych punktów otrzymują projekty wpisujące się w szerokie strategie rozwoju (gminy, województwa, kraju). Sporo problemy przysparza konstrukcja budżetu projektu oraz jego rozliczanie – tu potrzebny jest doświadczony księgowy. Kolejny problem to kadra urzędnicza, która ocenia projekty choć w praktyce (w znakomitej większości) nigdy ich nie pisali. Tyle pokrótce zainteresowanych odsyłam do literatury fachowej i tematycznych stron www.